Thursday, December 16, 2010

Thai Tom Yum

Kalau ikutkan list favourite makanan aku, tomyam mesti antara top five. Uih kira hebat jugak lah kan tomyam nih. Aku suka gila meroyan kat tomyam nih terutama tomyam thai. Cukup rasa pedas, masam. Bayangkan makan masa tomyam nih panas-panas lagi, terangkat dengan pedasnya, boleh berpeluh macam main sukan.

Teringat tomyam kat Songkla dulu. Mabeles dan meleleh! Masa aku pi Songkla dulu, aku tersilap langkah dengan tidak membeli pes tomyam kat sana. Rasa menyesal pulak. Huhu. Classmates aku terutama yang gegurl angkut sampai 4-5 botol. Masa nih aku tak yakin yang pes tomyam tu sedap. Bila depa balik m'sia dan masak, ternyata memang sedapppp! Maka bertambahlah penyesalan aku! Hik


Isnin lepas, bila berkesempatan ke sempadan Thai (dekat dengan Betong) aku tak ragu-ragu untuk membeli pes tomyam nih. Actually still ragu-ragu sebab tu aku beli botol kecil je. Siap cakap kat akak kedai tu, "akak kalau tak sedap nih saya mai hantar balik walaupun saya dok kat Penang". Kikikikiki.

Semalam/kelmarin, aku masak tomyam guna pes yang aku beli tu (rujuk gambar di atas) dannnnnnnnnnnnn memang sedappppppppppppppppppppppp cuma kalau nak pedassssssssssss lagi tambah cabai melaka naa!! Memang puas meratah tomyam satu periuk besar. Hehehe.

"cukupppp rasa (Khadijah Ibrahim 2010)" Hehehe.


p/s: sesapa yang suka tomyam dan berkesampatan ke sempadan or thai, boleh lah beli pes tu yer. :))

4 comments:

afzan said...

antara ni dengan maepranom mana lagi sedap eh?

Cieut Nizar said...

to afzan:

yang this one kottt. hehehe :))

♥-- emieysandra --♥ said...

tomyam is my feberet, ehehe..sodapnyer. ;)

[z@ck] said...

lbih kurang paste yg aku guna kt NZ..mmg malatop!